Manually-turnable-Design-Screen-for-Meeting-Rooms-TURNIS-220-by-ELEMENT-ONE
سمانه نوری

هر آنچه باید در مورد مانیتور سالن کنفرانس بدانید!

تاریخ انتشار ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
5/5 - (2 امتیاز)
292 بازدید

امروزه از سالن‌های کنفرانس برای برگزاری جلسات و گفتگوهای مهم بهره گرفته می‌شود که برای برقراری و تبادل بهینه اطلاعات میان شرکت‌کنندگان، می‌بایست سالن به گونه‌ای طراحی و تجهیز شود که نیازهای حاضرین را به خوبی برآورده سازد.

در دنیای پیشرفته امروزی، تصاویر و ویدئوها قابلیت ارائه و اثربخشی قابل توجهی در جلسات دارند؛ از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین تجهیزاتی که وجود آنها در سالن‌های کنفرانس ضروری است، مانیتور سالن کنفرانس‌ می‌باشد.

سالن کنفرانس فضایی برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات تصویری، صوتی و ویدئوها است که تمامی این امور از طریق مانیتور سالن کنفرانس قابل ارائه است.

تولیدکنندگان سیستم صوتی و تصویری با در نظر گرفتن نیاز سازمان‌ها و تقاضای بازار خرید، انواع مختلفی از مانیتورها را طراحی و به تولید رسانده‌اند. شرکت‌ها و سازمان‌ها با توجه به نیاز خود و انتظاراتی که از سیستم مانیتور سالن  کنفرانس دارند، نوعی از آن را انتخاب می‌نمایند.

در این مقاله از وبلاگ تجهیزنمای سیما به بررسی تمامی داده‌های مرتبط با مانیتور سالن کنفرانس خواهیم پرداخت. پس از مطالعه مطالب پیش رو ضمن آگاهی از انواع مانیتور کنفرانس و انواع آن، براحتی می‌توانید به انتخاب مانیتور مناسب خود اقدام نمایید.

مانیتور سالن کنفرانس

مفهوم مانتور

تکنولوژی مانیتور کمی پیچیده است که عموم کاربران با آن آشنایی دارند. مانیتور یکی از قطعات سخت افزاری کامپیوتر است که اطلاعات ویدئویی و گرافیکی تولید شده توسط کامپیوتر را با کمک کارت ویدئو، نمایش می‌دهد.

به طور کلی فناوری مانیتور مشابه تلویزیون است با این تفاوت که اطلاعات را با رزولوشنی بسیار بالاتر نمایش می‌دهند که گزینه مناسبی برای نمایش اطلاعات ویدئویی و تصویری در سالن‌های کنفرانس و جلسات هستند.

از مانیتور با نام‌های دیگر نمایشگر، اسکرین، واحد نمایش اطلاعات ویدئویی نیز یاد می‌شود که همگی دربردارنده یک مفهوم هستند.

 

مانیتور سالن کنفرانس چیست؟

مانیتور کنفرانس چیست؟

 

اصطلاح مانیتورینگ به معنای نمایش انواع اطلاعات و داده‌ها بر روی صفحه نمایش (مانیتور) است. با توجه به این تعریف می‌توان مانیتور سالن کنفرانس را اینگونه معرفی کرد:

(مانیتور سالن کنفرانس یک صفحه نمایش مناسب است که در فضای کنفرانس بر روی میز جلسه نصب می‌شود که بوسیله آن می‌توان داده‌ها و گزارشات را به شکلی اثر بخش در معرض نمایش شرکت‌کنندگان قرار داد.)

دلیل آنکه پیش‌تر گفته شد مانیتور سالن کنفرانس از مهم‌ترین تجهیزات سالن‌های کنفرانس است، این است که با تجهیز کردن فضای جلسات به مانیتور، علاوه بر ارائه گزارشات تصویری می‌توان جلسه را مدیریت کرده و نتایج رضایت بخشی را از آن بدست آورد. بنابراین  وجود مانیتور کنفرانس تاثیر بسزایی در روند جلسات خواهد داشت.

اما برای انتخاب و خرید مانیتور سالن کنفرانس مناسب باید به برخی از موارد دقت داشت که در ادامه به ذکر موارد مهم در انتخاب مانیتور سالن کنفرانس خواهیم پرداخت.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با سیستم اتو ترکینگ در تجهیزات سالن کنفرانس

 

نکات مهمی که باید در هنگام انتخاب مانیتور سالن کنفرانس در نظر داشته باشید

نکات خرید مانیتور کنفرانس

انتخاب و نصب مانیتور سالن کنفرانس چندان کار ساده‌ای نیست. بنابراین برای مشاهده نتیجه بهتر باید در هنگام انتخاب مانیتور کنفرانس، به نکات مهمی دقت داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت:

۱. فضای سالن کنفرانس

فضای سالن در چگونگی انتخاب و خرید مانیتور بسیار موثر است. در سالن‌های بزرگ وجود یک مانیتور بزرگ برای همه برطرف کننده نیاز جلسه نخواهد بود و لازم است از چند مانیتور در نقاط مختلف سالن استفاده شود. در برخی شرایط به‌علت کوچک بودن فضای سالن مانیتور ریاست کنفرانس با سایر شرکت کنندگان مشترک است.

انتخاب تعداد و ابعاد مانیتور، بستگی به فضای سالن کنفرانس دارد.

 

۲. اندازه میز کنفرانس

در برخی سالن‌های کنفرانس، میز ریاست و کاربران جدا از هم هستند. در این حالت از مانیتورهای متفاوتی برای ریاست و کاربران استفاده می‌شود. ابعاد و شکل میز کنفرانس هم تاثیر مستقیمی در انتخاب نوع مانیتور سالن کنفرانس دارند. ممکن است شکل میز کنفرانس به گونه‌ای باشد که برای هر چند کاربر یک مانیتور در نظر گرفته شود.

 

۳. تعداد شرکت‌کنندگان

تعداد حاضرین در جلسه، یکی از فاکتورهای مهمی است که هنگام انتخاب مانیتور سالن کنفرانس باید در نظر داشته باشید. برخی جلسات ایجاب می‌کنند که برای هر کاربر، مانیتور جداگانه‌ای وجود داشته باشد. در این نوع جلسات باید حتما تعداد شرکت‌کنندگان را در نظر بگیرید.

 

 

۴. محل نصب مانیتور ریاست کنفرانس

برای بهره‌مندی بیشتر از مانیتور کنفرانس باید آن را در مناسب‌ترین مکان نصب کنید؛ البته که کاربردهای آن نیز با توجه به محل نصب و چگونگی نصب آن متفاوت است. به‌عنوان مثال مانیتور ریاست کنفرانس، به‌طور حتم باید در مقابل رییس جلسه نصب شود و محل آن از پیش تعیین شده است. دقت داشته باشید که فرآیند نصب مانیتور باید توسط افراد متخصص و فنی انجام پذیرد.

 

۵. نوع کاربری مانیتور

از مهم‌ترین موضوعاتی که در انتخاب مانیتور کنفرانس اهمیت دارد، نوع کاربری آن است.در تمام سالن‌های کنفرانس، تجهیزات مورد استفاده ریاست با سایرین متفاوت است. این تفاوت از این بابت است که ریاست وظیفه کنترل و نظارت بر جلسه را برعهده دارد و باید امکانات و تجهیزاتی برای این مدیریت در اختیار داشته باشد. مانیتور رییس کنفرانس نیز از این قاعده جدا نیست و باید امکانات بیشتری را نسبت‌به سایرین در اختیار رییس جلسه قرار دهد.

پس دقت داشته باشید که حتما در هنگام خرید مانیتور سالن کنفرانس، فروشنده را از نیاز خود مطلع سازید تا مانیتوری با کاربری متناسب با نیاز خود خریداری نمایید.

 

۶. کیفیت صدای مانیتور

در هنگام خرید مانیتور سالن کنفرانس نباید تنها به کیفیت تصاویر مانیتور دقت کنید؛ تصاویر باید دارای صدای با کیفیتی نیز باشند تا آنگونه که باید مفید واقع شوند. قبل از انتخاب انواع مانیتور سیستم کنفرانس، حتما به کیفیت بلندگوهای داخلی آن توجه داشته باشید. البته در صورت مطلوب نبودن صدای مانیتور، می‌توان از اسپیکرهای جداگانه نیز استفاده کرد.

 

۷. ارتفاع قرارگیری مانیتور

برای این که محتوای بصری جلسه را با کیفیت مطلوبی به چشم مخاطبین خود برسانید، باید مانیتور اتاق کنفرانس را در سطح مناسب قرار دهید. همین موضوع علاوه‌بر انتقال مطلوب مباحث، از لحاظ ارگونومی نیز باعث می‌شود حضار برای دیدن مانیتور زاویه گردن یا کمر خود را تغییر ندهند. بنابراین بهتر است از پایه‌های قابل‌تنظیم استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: با سیستم پیجینگ آشنا شوید!

 

انواع مانیتور سالن کنفرانس از نظر ظاهری

بطور کلی ازمانیتورهای سالن کنفرانس از نظر ظاهری به دسته تقسیم بندی می‌شوند که شامل:

مانیتور کنفرانس ثابت

این نوع مانیتورها روی قسمتی از میز کنفرانس فیکس یا ثابت می‌شوند. معمولا از پایه مخصوص برای فیکس کردن این مانیتورها استفاده می‌کنند.

متداول‌ترین نوع مانیتور استفاده شده در سالن جلسات، مانیتور کنفرانس ثابت می‌باشد. از مزایای این مانیتورها نسبت به سایر انواع مانیتور کنفرانسی می توان به قیمت اقتصادی آن اشاره نمود. از دیگر مزایای این نمایشگرها می توان به خرابی کمتر و باز بودن دست مشتریان آن در انتخاب ابعاد مانیتور (اینچ های بالاتر) اشاره کرد.

معیاب این مانیتورها اشغال فضای بیشتر بر روی میز و گاها ایجاد اختلال در دید شرکت کنندگان می باشند.

 

مانیتور کنفرانس لیفت یا آسانسوری

این مانیتورها که به آسانسوری هم معروف هستند از مکانیزم جمع‌شونده بهره می‌برند. این مکانیزم که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مانیتور سالن کنفرانس از نوع لیفت است، درون میز طراحی می‌شود. با استفاده از این نوع مانیتور در کنفرانس، امکان ناپدید کردن مانیتور وجود دارد. به این ترتیب روی میز کنفرانس فضای قابل استفاده بیشتری خواهید داشت. استفاده از این مانیتورها برای شرکت‌هایی که با کمبود فضای کافی مواجه هستند، بسیار عالی خواهد بود.

از معیاب این مانیتور‌ها می توان قیمت بالای آن نسبت به سایر مانیتورهای کنفرانس اشاره نمود. از طرفی نیاز آن به محفظه مستحکم و جادار که فضا و استحکام لازم و کافی را برای نگه داشتن این مانیتورها اشاره نمود. در نهایت بروز مشکلات و خرابی در این مانیتورها نسبت به دو نوع دیگر بیشتر می باشد

از مزایای مانیتور کنفرانس لیفت یا آسانسوری عبارتند از:

  • دارای رابط HDMI
  • برخورداری از کیفیت بالای تصویر
  • کنترل و نصب آسان
  • فرمان پذیری تکی (از طریق دکمه‌های تعبیه شده بر سطح مانیتور لیفت) و فرمان پذیری گروهی (از طریق ریموت کنترل) جهت کنترل مانیتورها و بالا و پایین کردن آن‌ها
  • استفاده از حفاظ ضدآب برای قطعات الکترونیکی
  • تنظیم زاویه مانیتور به‌ صورت اتوماتیک

 

مانیتور کنفرانس لپ­ تاپی

یکی دیگر از انواع مانیتورهای کنفرانس هستند که لولاهای خاصی دارند. این لولاها وظیفه باز و بسته کردن مانیتور را برعهده دارند. این مانیتورها از نظر ظاهری باعث افزایش زیبایی دکوراسیون سالن کنفرانس هم می‌شوند. از طرف دیگر فضای بیشتری در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌دهند.

از دیگر مزایای این مانیتورها می توان به این مورد اشاره نمود که با با توجه به امکان باز و بسته شدن آن، کمتر موجب اختلال در دید شرکت کنندگان می شوند.

از معایب مانیتورهای لپ تاپی موجود در بازار ایران می توان به پایین بود ابعاد تصویر ( اینچ پایین ) اشاره نمود. فضای اشغالی این مانیتور ها نسبت به مانیتورهای لیفت ( روی سطح میز ) بیشتر می باشد. البته مانیتورهای لیفت فضای بیشتری را در زیر میز و جلوی پای شرکت کنندگان اشغال می کند.

 

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید از سیستم ویدئو کنفرانس بدانید!

 

یک مانیتور سالن کنفرانس خوب از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

ویژگی مانیتور کنفرانس خوب

هنگام انتخاب یک مانیتور اتاق کنفرانس ابتدا باید موارد مختلف کاربری و محیطی سازمان خود را در نظر بگیرید. عواملی مانند اندازه و مساحت محیط، راحتی و توانایی مطلوب دیداری و شنیداری و تعداد شرکت­ کنندگان و کاربران مانیتور کنفرانس.

از جمله ویژگی‌هایی که یک مانیتور کنفرانس باید برخوردار باشد عبارتند از:

ابعاد صفحه نمایش:

برای انتخاب ابعاد مناسب صفحه نمایش مانیتور، باید به اندازه سالن و تعداد شرکت‌کنندگان توجه داشته باشید. معمولا در کنفرانس‌ها بزرگ از مانیتورهایی با ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند. همچنین فاصله حضار تا مانیتور هم باید در نظر گرفته شود.

 

کیفیت صفحه نمایش:

وضوح تصویر قطعا یکی از تاثیرگذارترین ویژگی­‌های مانیتور کنفرانس­ های خوب و ایده آل است. کیفیت صفحه نمایش نه تنها باعث بهبود و افزایش بهره ­وری شرکت ­کنندگان در جلسات سازمان شما می شود، بلکه ارتباط دو سویه افراد را نیز آسان­تر می‌کند.

کیفیت‌های مختلفی برای صفحه نمایش‌ها وجود دارد. بیشتر نمایشگرها از نوع LCD و LED هستند که طبیعتا نوع LED کیفیت بهتری حواهد داشت.

 

سیستم صوتی:

ارتباط تصویری و اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف بدون صدا قابل قبول نخواهد بود. در واقع مانیتور کنفرانس، باید علاوه‌بر کیفیت بصری، کیفیت صوتی مناسبی هم داشته باشد. بنابراین یکی از ویژگی‌های مانیتور سیستم کنفرانس، داشتن سیستم صوتی باکیفیت است.

 

دوربین کنفرانس:

استفاده از دوربین برای مانیتور کنفرانس ضروری است. با استفاده از دوربین، امکان برقراری ارتباط موثر بین شرکت‌کندگان افزایش پیدا می‌کند. وجود دوربین جداگانه، باعث افزایش کیفیت و بهره‌وری جلسات خواهد شد.

یک دوربین با کیفیت علاوه بر افزایش بهره ­وری جلسه، ارتباط اشخاص را سهولت می ­بخشد. شاید حضور دوربین مجزا به برطرف کردن این معظل کمک کند،

 

طراحی ارگنومیک:

همه تجهیزات سالن کنفرانس، ازجمله مانیتور، باید دارای طراحی ارگونومیک باشند. اگر این موضوع در مانیتورها رعایت نشود، مشکلات فیزیکی زیادی برای شرکت‌کنندگان ایجاد خواهد کرد. اگر طراحی مانیتور ارگونومیک نباشد، باعث تاثیر منفی روی گردن و ستون فقرات می‌شود.

بنابراین باید به شیوه قرارگیری و انعطاف پذیر بودن مانیتور کنفرانس نیز توجه کرد. یک مانیتور اتاق کنفرانس مطلوب باید قابلیت چرخش و تنظیم ارتفاع برای وضعیت بدن شرکت­ کنندگان را داشته باشد.

 

پورت‌های ورودی و خروجی:

هنگام انتخاب مانیتور کنفرانس، باید به تعداد پورت‌های آن توجه داشته باشید. مانیتورها دارای دو نوع پورت VGA و HDMI هستند. از پورت‌های وی جی ای برای داده‌های تصویری آنالوگ استفاده می‌شود و از HDMI هم برای داده‌های باکیفیت دیجیتال بهره می‌گیرند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با پرده نمایش ویدئو پروژکتور و انواع آن!

 

مزایای استفاده از مانیتور سالن کنفرانس

  • ارائه گزارشات بصورت تصویری و ویدئویی
  • ارتباط بدون محدودیت با کاربران
  • امکان برقراری ارتباط شرکت کنندگان با یکدیگر
  • زیبا سازی فضای جلسات و سالن کنفرانس
  • قابل استفاده برای برگزاری کنفرانس های از راه دور
  • و…

 

کلام آخر

مانیتور سالن کنفرانس یکی از مهم‌ترین تجهیزات در برگزاری جلسات باکیفیت و مهم محسوب می‌شود. در هر نوع کنفرانسی در ابعاد بزرگ و چه در ابعاد کوچک، وجود مانیتور کنفرانس ضروری و لازم است که نباید از آن غافل شوید.

شناخت اندازه سالن کنفرانس شما را در انتخاب نوع و ابعاد نمایشگر کمک می‌کند. پس از تعیین اندازه مانیتور نوبت به بررسی کیفیت صدای هر کدام از آنها می‌رسد. علاوه بر این ارتفاع مناسب قرارگیری صفحه نمایش در ارتقا کیفی جلسه و احساس راحتی بیشتر مخاطبین موثر است.

در این مطلب به بررسی تمام جوانب مانیتور سالن کنفرانس پرداختیم. این مانیتورها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. استفاده از مانیتور کنفرانس، باعث افزایش سطح کیفی کنفرانس می‌شود.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در راستای بهره برداری شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد.

برقراری ارتباط با تجهیزنمای سیما

برای دریافت مشاوره در خصوص تجهیز و طراحی سالن همایش، سالن کنفرانس، سالن آمفی تئاتر و… ، می‌توانید از تجربه و تخصص کارشناسان و مهندسان گروه تجهیزنمای سیما (TNS) استفاده نمایید.

برای برقراری ارتباط با واحد کارشناسی، از طریق راه‌های ارتباطی قرار داده شده در صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

با خدمات شرکت تجهیز نمای سیما آشنا شوید

مقالات مرتبط

بلک باکس (Black Box) چیست؟ بلک باکس در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش

بلک باکس (Black Box) چیست؟

بلک باکس (Black Box) در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش   در دنیای امروزه، سالن کنفرانس و سالن همایش با توجه به پیشرفت فناوری و نیازهای روزافزون کاربران،…