ویدئو پروژکتور
سمانه نوری

ویدئو پروژکتور چیست و انواع پروژکتورها کدامند؟

تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
4.9/5 - (8 امتیاز)
191 بازدید

امروزه وجود یک دستگاه ویدئو پروژکتور برای کلاس‌های درس، سالن‌های همایش، سالن کنفرانس، سمینارها و… بسیار ضروری است. در گذشته ویدئو پروژکتور تنها در این مکان‌ها مورد استفاده قرار گرفته می‌شد، اما امروزه با گسترش انواع ویدئو پروژکتور، از این دستگاه در منازل نیز برای تماشای فیلم و سریال و بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌نمایند.

ویدئو پروژکتورها دارای طیف گسترده‌ای هستند که هر کدام با کاربرد و ویژگی مخصوص به خود، برای مصارف خاصی مناسب هستند. بنابراین با توجه به گستردگی و تنوع فراوان ویدئو پروژکتورها، لازم است ابتدا در مورد انواع و کاربرد هر یک اطلاعاتی کسب نمایید تا بتوانید پروژکتور مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه نمایید.

 

در این مقاله از تجهیز نمای سیما، قصد داریم به بررسی انواع ویدئو پروژکتور، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف هر کدام از آنها بپردازیم.

اگر مشتاق کسب اطلاع در رابطه با ویدئو پروژکتور هستید و یا قصد خرید آن را دارید، این نوشته برای شما سودمند خواهد بود.

در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه ویدئو پروژکتور
  • ویدئو پروژکتور چیست؟
  • کاربرد ویدئو پروژکتور و موارد استفاده از آن کدامند؟
  • انواع ویدئو پروژکتور از نظر نوع مصرف
  • انواع ویدئو پروژکتور از نظر تکنولوژی نوع لامپ

 

تاریخچه ویدئو پروژکتور

دستگاه ویدئو پروژکتور در ۲۰ جولای ۱۸۹۷ توسط شخصی به نام (فرانسیس جنکینزه) اختراع شد ولی به نام او ثبت نشد. ویدئو پروژکتور مجموعه‌ای از عکس‌های بهم چسبیده را با سرعت یک بیست و چهارم ثانیه به نمایش در می‌آورد.

ساخت ویدئو پروژکتور حاصل تلاش‌های مداوم و مستمر فرانسیس بود که پس از ساخت، توسط حامی مالی وی دزدیده و به یک کمپانی عظیم که دارنده و مالک سالن‌های سینما و تئاتر بود، واگذار شد. این شرکت کمپانی نیز بدلیل شهرت (ادیسون ویتاسکوپ) در آن دوره زمانی، این دستگاه را به نام وی ثبت نمود. این امر نتیجه دزدی آشکار حامی مالی فرانسیس بود.

 

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور دستگاهی شامل لامپ و لنز (عدسی) است که تصاویر ورودی خود را از منابعی نظیر کامپیوتر، انواع پلیرها، دوربین‌های فیلم‌برداری و… دریافت می‌نماید و پس از اعمال پردازش‌های مورد نیاز، آنها را بر روی پرده نمایشی به صورت گسترده منعکس می‌کند. در واقع می‌توان دستگاه ویدئو پروژکتور را یک دوربین معکوس در نظر گرفت، زیرا به جای دریافت نور، نور را از لنز بیرون می‌فرستد.

بزرگنمایی نمایش داده شده توسط ویدیو پروژکتور، بستگی به لنز و فاصله دستگاه تا پرده نمایشی دارد.

در گذشته دستگاه ویدئو پروژکتور برای نمایش و پخش تصاویر ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گستردگی تنوع ویدئو پروژکتور، در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه دستگاه ویدئو پروژکتور با نام‌های بسیاری مانند دیتا پروژکتور، پروجکشن، مالتی مدیا پروژکتور و در مواقعی پروژکتور شناخته شده است. که تمامی این نام‌ها اشاره به یک دستگاه دارد.

 

دستگاه ویدئو پروژکتور متشکل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • لنز
  • لامپ ویدئو پروژکتور
  • کانکتور
  • پاور یا منبع تغذیه
  • بلندگو
  • پنل کنترل
  • کنترل
  • کانکتور LAN

 

کاربرد ویدئو پروژکتور و موارد استفاده از آن

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از روش‌های سنتی برای عرضه محصولات به مشتریان نتایج قابل توجهی به همراه نخواهد داشت و برای بازاریابی مدرن باید از تکنولوژی پیشرفته استفاده نمود.

استفاده از ویدئو پروژکتورها این امکان را به شما می‌دهد که تصاویر و گزارش‌های کامپیوتری و ویدئویی خود را با کیفیت بالای رنگ و صدا در جلسات ارائه دهید.

استفاده از ویدئو پروژکتور در عرصه آموزشی و سرگرمی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. با بهره گیری از این دستگاه می‌توان تصاویر و ویدئوهای آموزشی و حتی بازی‌های کامپیوتری را کیفیت و وضوح بهتر تماشا نمود.

در حوزه بازرگانی و تجاری جهت انتقال مفاهیم و ایده ها بسیار پرکاربرد و موثر هستند.

همچنین استفاده از ویدئو پروژکتور در جشن‌ها و مجالس جهت نمایش مراسم در ابعاد بزرگتر و پخش کلیپ‌های ویدئویی، جذابیت خاصی را به همراه دارد.

 

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی انواع ویدئو پروژکتور با توجه به مصارف و کاربرد هر یک بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید: سیستم تصویربرداری سالن همایش، کنفرانس و آمفی تئاتر

 

انواع ویدئو پروژکتور از نظر نوع مصرف

همانطور که در ابتدا مطالب گفته شد، امروزه با توجه به پیشرفت و گستردگی تنوع ویدئو پروژکتورها، در مکان‌های مختلف برای نمایش تصاویر ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در زمان خرید ویدئو پروژکتور باید ابتدا نیاز خود را ارزیابی نموده و پس از تعیین بودجه، اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود نمایید.

 

از نظر نوع مصرف، می‌توان ویدئو پروژکتور‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی نمود:

  • ویدئو پروژکتورهای جیبی
  • ویدئو پروژکتورهای خانگی
  • ویدئو پروژکتور چند رسانه‌ای

 

ویدئو پروژکتورهای جیبی

ویدئو پروژکتور جیبی

ویدئو پروژکتورهای جیبی که به آنها پیکو نیز گفته می‌شود، در واقع تکنولوژی جدیدی به شمار می آیند که در آینده شاهد پیشرفت این دستگاه خواهیم بود.

این ویدئو پروژکتورها با توجه به ساختار کوچک و حجم کم، فضای کمی را اشغال نموده و به راحتی قابل حمل در موقعیت‌های مختلف هستند.

اگر به دنبال ویدئو پروژکتور هستید که دارای وزن و حجم پایین باشد، استفاده از ویدئو پروژکتور جیبی مناسب شما خواهد بود.

شدت روشنایی ویدئو پروژکتورهای جیبی، بین ۲۰ تا ۱۰۰ LUMENS می‌باشد که در ادامه به مفهوم LUMEN خواهیم پرداخت.

ویدئو پروژکتور‌های جیبی اغلب فاقد لنز زوم اپتیکی هستند و قابلیت ایجاد تصاویر بزرگ را ندارند.

 

ویدئو پروژکتور خانگی

ویدئو پروژکتور خانگی

با وجود ویدئو پروژکتور خانگی می‌توانید به جای رفتن به سینما، سینما را با کیفیت و وضوح بیشتر به خانه بیاورید.

ویدئو پروژکتورهای خانگی دارای شدت نور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ هستند و بر خلاف ویدئو پروژکتورهای جیبی دارای لنز زوم اپتیکال قوی هستند که با استفاد از آن می‌توانید تصاویر را در ابعاد متفاوت مشاهده نمایید.

ویدئو پروژکتورهای خانگی در اکثر مواقع در اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چنین مکان‌هایی می‌توان نور محیط را کنترل نمود و آن را کم کرد.

از ویژگی‌های اساسی این دستگاه نسبت کنتراست بسیار بالای آن است. هرچه نسبت کنتراست بیشتر باشد، تصویر بهتر نمایش داده می‌شود و اختلاف تاریکی و روشنایی بیشتر خواهد بود. ویدئو پروژکتور خانگی دارای نسبت کنتراست ۵۰۰۰ یا ۱ است.

سیستم خنک کنندگی دستگاه ویدئو پروژکتور خانگی بسیار کم صدا است تا در حین تماشای فیلم مشکلی بوجود نیاید.

این نوع ویدئو پروژکتور را با صرف هزینه کمتری نسبت تلویزیون‌های بزرگ می‌توانید تهیه نمایید.

کیفیت تصاویر فوق العاده، نمایش رنگ‌ها به صورت زنده و با کیفیت از جمله نقاط مثبت این دستگاه به شمار می‌‍رود.

 

ویدئو پروژکتور چند رسانه‌ای

ویدئو پروژکتور چندرسانه ای

ویدئو پروژکتورهای چندرسانه ای از بزرگترین نوع ویدئو پروژکتور هستند که در واقع همه کاره‌اند و برای همه چیز از ارائه پاورپوینت تا نمایش کلیپ‌های ویدئویی در مجالس استفاده می‌شوند.

ویدئو پروژکتورهای چند رسانه‌ای وزنی حدود ۱.۵ کیلو گرم دارند که می‌توان آنها را در گروه پروژکتورهای قابل حمل قرار داد.

شدت روشنایی این نوع ویدئو پروژکتور در حدود ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ لومن و یا بیشتر است.

 

مفهوم LUMEN

یکی از مهم‌ترین مشخصات پروژکتورها LUMEN است. این مشخصه نشان دهنده آن است که این پروژکتور تا چه اندازه توانایی ایجاد نور دارد؟ مقدار این مشخصه تعیین می‌کند که تصویر چقدر روشن‌تر است و چقدر می‌توانید آن را بزرگ نمایید؟ به عبارت دیگرLUMEN واحد شدت روشنایی است و معیاری از مقدار کل نور مرئی (به چشم انسان) از یک منبع نور است.

 

بیشتر بخوانید: سیستم نورپردازی سالن همایش، کنفرانس و آمفی تئاتر

 

انواع ویدئو پروژکتور از نظر تکنولوژی نوع لامپ

در یک تقسیم بندی کلی می‌توان ویدئو پروژکتورها را در ۴ دسته اصلی طبقه‌بندی نمود:

  • ویدئو پروژکتورهای LCD
  • ویدیو پروژکتورهای DLP
  • ویدیو پروژکتورهای LED
  • ویدیو پروژکتورهای LCoS

 

ویدئو پروژکتور LCD

ویدئو پروژکتورهای LCD

LCD مخفف کلمه Liquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال است. این سیستم نمایش جداگانه ای از هر یک از نقاط تصویر بر روی یک نمایشگر را امکان پذیر می‌نماید و هر یک از این نقاط به وسیله یک سیستم هوشمند کنترل می‌شوند. این نقاط قابلیت تغییر دارند و می‌توان به صورت دلخواه تغییر در آنها ایجاد نمود تا تصویری واضح و شفاف از آن به نمایش درآید.

کاربرد اصلی ویدئو پروژکتور LCD جهت نمایش در پروژکتورها و مانیتورهای مسطح می‌باشد.

این ویدئو پروژکتورها با استفاده از سه رنگ اصلی (آبی، سبز و قرمز) تصاویر را تولید می‌نمایند. در این سیستم برای هر کدام از نقاط تصویر، یک نمایشگرLED وجود دارد .

 

کاربرد ویدیو پروژکتور LCD

از این نوع ویدئو پروژکتورها بصورت گسترده در مدارس و کلاس‌های آموزشی، سمینارها، سینماهای خانگی و نمایش‌های تجاری استفاده می‌شود.

 

مزایای ویدیو پروژکتور LCD

  • ایجاد نور با کیفیت در مقایسه با سایر مدل‌ها
  • ایجاد تصاویر روشن
  • تولید تصاویر واضح و متمرکز

 

معایب پروژکتورهای LCD

  • هزینه تعمیر و نگه داری بالا
  • قابلیت جابجایی دشوار
  • وزن بالا
  • ایجاد تصاویری با پیکسل‌های پر شده

 

ویدئو پروژکتور DLP

ویدئو پروژکتورDLP

DLP مخفف کلمه Digital Light Processing Projector به معنای پردازش دیجیتالی نور می‌باشد که از دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شده است.

تکنولوژی DLP با استفاده از انحراف آینه‌های میکروسکوپی دیجیتال کار می‌کند. این ویدئو پروژکتور از آینه‌های کوچکی که نور را به سمت صفحه منعکس می‌کنند، استفاده می‌کند.

پروژکتور DLP از ملیون‌ها آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که هر یک قابلیت تنظیم مستقل دارند. این آینه‌ها به سمت نور حرکت می‌کنند و یا از آن دور می‌شوند، با حرکت به سمت نور، پیکسل‌های روشن و با دور شدن از نور، پیکسل‌های تیره تولید می‌کنند.

 

کاربرد ویدئو پروژکتورهای DLP

از ویدئو پروژکتور های DLP در سازمان‌ها برای برگزاری سخنرانی و کنفرانس، در خانه برای تماشای فیلم و سریال، بازی‌های کامپیوتری و… در مراکز فرماندهی و کنترل توسط شرکت های مخابراتی و خدماتی و… استفاده می‌نمایند.

 

مزایای ویدئو پروژکتورهای DLP

  • تصاویر رنگی شفاف با کنتراست رنگی بالا
  • تصاویر رنگی واضح بدلیل فاصله بسیار کم پیکسل‌ها
  • حداقل از دست دادن نور و حداکثر خروجی نور

 

معایب ویدیو پروژکتور DLP

  • تعداد پیکسل محدود
  • اثر رنگین کمان
  • روشمایی کمتر نسبت به سایر مدل‌ها

 

 ویدئو پروژکتور LED

 ویدئو پروژکتور LED

LED مخفف کلمه light emitting diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. ویدئو پروژکتورهای LED شبیه به پروژکتورهای معمولی هستند با این تفاوت که در ویدئو پروژکتورهای LED به جای استفاده از لامپ از LED های قرمز، آبی و سبز استفاده می‌کنند.

فرآیند تولید نور در ویدئو پروژکتورهای LED در مقایسه با مدل های DLP و LCD که از لامپ استفاده می‌کنند، گرمای بسیار کمتری تولید می‌کند.

چراغ های LED برای تولید نور از فرآیندی با نام الکترومینسانس استفاده می‌کنند.

 

کاربرد ویدیو پروژکتور LED

از جمله کاربردهای ویدئو پروژکتور LED می‌توان به استفاده در کلاس‌های درس، اتاق خوابگاه‌ها، طراحی سالن کنفرانس و همایش و سینماهای خانگی اشاره نمود.

ویدئو پروژکتور LED از نظر کاربرد شباهت بسیار با مدل هایLCDو DLP دارد.

 

مزایای ویدیو پروژکتور LED

  • وزن کم و جابه‌جایی آسان
  • طول عمر بالای لامپ
  • راه‌اندازی بسیار سریع
  • هزینه تعمیر و نگه‌داری پایین
  • توانایی تولید نورهای رنگی بدون استفاده از فیلترهای رنگی

 

معایب پروژکتورهای LED

  • قیمت بالا
  • نیاز به دمای مطلوب برای بهبود کارایی
  • آلودگی نور آبی

 

ویدیو پروژکتور LCoS

LCOS مخفف کلمه Liquid Crystal on Silicon است. این مدل ترکیبی از ویدئو پروژکتورهای LCD و DLP است که برای تولید تصاویر به صورت همزمان از پنل های LCD و آینه‌ها استفاده می‌کند.

پروژکتورها LCOS برخلاف مدل DLP از چرخه رنگ برخوردار نمی‌باشند درحالیکه از نظر قیمت گرانتر از پروژکتورهایDLP هستند.

 

کاربرد ویدیو پروژکتور LCoS

از ویدئو پروژکتور LCOS برای میکرو پروژکتورها و پروژکتورهای هولو گرامی استفاده می‌نمایند.

 

مزایای ویدیو پروژکتور LCoS

  • تصویر طبیعیی و شبیه به واقعیت
  • وضوح بالا
  • عدم خستگی چشم و سردرد

 

معایب پروژکتورهای LCoS

  • واکنش منفی به نور محیط
  • گران بودن قطعات
  • عمر محدود لامپ
  • کنتراست پایین

 

سخن پایانی

ویدئو پروژکتور‌ها دارای انواع و کاربرد‌های مختلفی هستند که برای خرید ویدئو پروژکتور و استفاده از هر کدام آنها می‌بایست ابتدا جزئیات مختص به هر کدام را بررسی نمایید. از مهم‌ترین لوازم جانبی ویدئو پروژکتور، پرده نمایش می‌باشد که موجب بهبود کیفیت تصاویر و افزایش جذابیت تجربه بینندگان می‌شود.

قیمت ویدئو پروژکتورها متفاوت است و هرکدام براساس قطعات به کار رفته، ویژگی‌ها و قابلیت های خاصی که دارند، ارزش گذاری می‌شوند.

آشنایی با انواع ویدئو پروژکتورها از ملزومات خرید آن می‌باشد، شما پس از دریافت نیاز و تعیین بودجه مورد نظر باید هرکدام از ویدئو پروژکتور ها را از نظر کارکرد و ساختار بررسی نمایید تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

بر همین اساس در این مقاله در کنار معرفی انواع ویدئو پروژکتور، شما را با کاربرد، مزایا و معایب هر یک آشنا نمودیم. امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد.

تماس باما

در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص ویدئو پروژکتور، می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما، با مشاوران و کارشناسان شرکت تجهیز نمای سیما در ارتباط باشید.

با خدمات شرکت تجهیز نمای سیما آشنا شوید

مقالات مرتبط

سیستم پیجینگ

با سیستم پیجینگ آشنا شوید!

سیستم پیجینگ، بستر ارتباطی پیشرفته در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش در عصر ارتباطات پیشرفته امروز، سالن‌های کنفرانس و نمایش به عنوان پایگاه‌های ارتباطی حائز اهمیت بالایی برای…

بلک باکس (Black Box) چیست؟ بلک باکس در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش

بلک باکس (Black Box) چیست؟

بلک باکس (Black Box) در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش   در دنیای امروزه، سالن کنفرانس و سالن همایش با توجه به پیشرفت فناوری و نیازهای روزافزون کاربران،…