پرده نمایش ویدئو پروژکتور
سمانه نوری

آشنایی با پرده نمایش ویدئو پروژکتور و انواع آن!

تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
5/5 - (5 امتیاز)
144 بازدید

یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی ویدئو پروژکتور، پرده نمایش است.

پرده نمایش یا صفحه پروژکتور، پرده‌ای غالبا سفید رنگ است که در مقابل دستگاه ویدئو پروژکتور برای نمایش تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای نمایش فیلم، ارائه کنفرانس، برگزاری همایش، جلسات و… وجود دو عضو جدا نشدنی به نام ویدئو پروژکتور و پرده نمایش الزامی است. به عبارتی دیگر در هر مکانی که ویدئو پروژکتور وجود داشته باشد، پرده نمایش نیز وجود دارد و بالعکس.

پرده نمایش دارای انواع و کاربردهای متفاوتی است که در این مقاله از تجهیز نمای سیما تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد پرده نمایش را در اختیار شما بازدیدکنندگان گرامی قرار خواهیم داد.

تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با پرده نمایش ویدئو پروژکتور از اهمیت، انواع و کاربردهای آن نیر آگاه شوید.

 

پرده نمایش چیست؟

پرده نمایش ویدئو پروژکتور

امروزه کاربرد تصاویر بیشتر از گذشته می‌باشد و برای نمایش تصاویر با کیفیت و دلنشین نیازمند تجهیزاتی هستیم که بوسیله آنها بتوانیم قدرت تصاویر را در ذهن مخاطب دو چندان نماییم.

همانطور که از نام آن می‌توان دریافت؛ پرده نمایش دستگاهی برای تشکیل تصاویر ویدئو پروژکتور، با کیفیت و وضوح بهتر می‌باشد که از جمله پرکاربردترین تجهیزات سالن همایش و کنفرانس و… بشمار می‌رود.

درگذشته استفاده از پرده نمایش چندان اهمیت نداشته است و گاهی از دیوار سفید و یا پارچه‌های معمولی برای نمایش تصاویر استفاده می‌کردند.  اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید ویدئو پروژکتورهای جدید و با کیفیت استفاده از پرده نمایش مناسب دستگاه بسیار حائز اهمیت و موثر در کیفیت تصاویر واقع شده است.

مواد بکار رفته در ساخت پرده‌های نمایشی نقش قابل توجهی در بالابردن کیفیت و وضوح تصاویر دارد.

انواع پرده نمایش شامل سه دسته برقی، دستی و پایه دار است که با توجه به نیاز مشتریان مورد استفاده در طراحی سالن همایش و کنفرانس، سینما، مراکز آموزشی و بسیاری سالن‌های دیگر می‌باشد.

در ادامه انواع پرده نمایش ویدئو پروژکتور را به تفکیک بیان خواهیم کرد.

 

بیشتر بخوانید: سیستم نورپردازی سالن همایش، کنفرانس و آمفی تئاتر

 

نحوه کار پرده نمایش

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات سالن‌های همایش و کنفرانس و… ویدئو پروژکتور و پرده نمایش است. در هنگام پخش از ویدئو پروژکتور به یک سطحی خاص جهت مشاهده آن تصویر نیاز خواهیم داشت که با توجه به استاندارهای صوت و تصویر و دریافت کیفیت مطلوب، استفاده از یک پرده نمایش ضروری است.

 

اما چگونه تصاویر از ویدئو پروژکتور بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود؟

نور منتشر شده توسط ویدئو پروژکتور بوسیله پرده نمایش بازتاب و آن را به تصویر تبدیل می‌نماید.

پرده‌های مورد استفاده برای نمایش تصاویر با توجه به مواد بکار رفته، جنس، بافت و رنگ خاص آنها از بازتاب‌های ناخواسته جلوگیری و به افزابش کیفیت تصاویر کمک می‌کنند.

در صورتیکه از ویدئو پروژکتورهای جدید و یا حتی قدیمی استفاده می‌کنید، حتما از پرده نمایش مناسب دستگاه خود استفاده نمایید و هرگز سطوحی مانند دیوار، بنر و یا تخته وایت برد را جایگزین پرده‌های نمایشی نکنید.

اگر قصد خرید ویدئو پروزکتور دارید، حتما مقاله راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید دستگاهی مناسب را خریداری نمایید.

 

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا استفاده از دیوار و سطوح دیگر به جای پرده نمایش مناسب نیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت سطح دیوار سطحی صیقلی است که تمام نور خارج شده از ویدئو پروژکتور را بازتاب می‌کند و بافت آن هیچ تاثیری بر ایجاد تصاویر بهتر و با کیفیت‌تر برای چشم انسان ندارد.

ولی در مقابل پرده ویدئو پروژکتور از نظر متریال دارای خاصیت‌های ویژه ای است که نورهای لازمه برای ایجاد تصاویر را بازتاب می‌کند و تاثیر مثبت بر روی روشنایی، رنگ و کنتراست می‌گذارد.

پس دریافتیم  که استفاده از هر سطوح دیگری به جای پرده نمایش اصلا درست نیست و هیچ کمکی به بهبود تصاویر نمی‎‌کند!

 

بیشتر بخوانید: سیستم تصویربرداری سالن همایش، کنفرانس و آمفی تئاتر

انواع پرده نمایش

پرده نمایش دارای انواع گوناگونی است که هرکدام با توجه به کاربردهایشان در محل‌های متفاوتی بکار برده می‌شوند که هر کدام از این مدل‌ها نیز دارای خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. انواع پرده نمایش عبارتند از:

 

پرده نمابش دستی

پرده نمایش ویدئو پروژکتور دستی

در مکان‌هایی که ویدئو پروژکتور بصورت ثابت نصب می‌شود استفاده از پرده نمایش دستی گزینه مناسبی است . این پرده‌ها بر روی سقف و یا دیوار نصب شده و با استفاده از یک طناب به داخل و خارج هدایت می‌شوند.

اندازه پرده نمایش دستی (مکانیکی) را می‌توان به دلخواه تنظیم کرد.

این دسته از محصولات از قدمت و عمر بیشتری نسبت به سایر مدل‌های پرده‌های نمایشی برخوردار می‌باشند.

 

پرده نمایش برقی

پرده نمایش ویدئو پروژکتور

این نوع از پرده‌ها بدلیل وجود موتور در بالای غلاف پرده با عنوان پرده نمایش برقی شناخته شده اند.

پرده‌های برقی با استفاده از جریان برق بصورت کنترلی قابل باز و بسته شدن هستند. هر زمان که نیاری به آن نداشته باشید با استفاده از غلاف موجود در بالای پرده می‌توانید آن را جمع کنید.

صفحه نمایش برقی قابل نصب بر روی دیوار و سقف می‌باشد.

پرده نمایش برقی از جمله محصولات پرمصرف و پرکاربرد در مقایسه با مدل‌های دیگر بشمار می‌رود که از مزیت‌های آن اشغال فضای کمتر می‌باشد.

 

پرده نمایش پایه دار

پرده نمایش ویدئو پروژکتور پایه دار

 

پرده‌های پایه دار عمدتا پرده‌هایی بسیار سبک و کوچکی هستند که براحتی قابل حمل و مورد استفاده در هر مکانی می‌باشند.

این مدل پرده‌های پایه دارد قابل استفاده در کنار دیتا پروژکتورهای جیبی نیز هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های پرده نمایش پایه دار قیمت مناسب و مقرون بصرفه آن است که بسیار رایج و پر مصرف واقع شده است.

 

پرده نمایش فریم ثابت

پرده نمایش ویدئو پروژکتورفریم ثابت

این نوع از پرده نمایش بصورت ثابت بر روی دیوار نصب می‌شود که امکان جمع کردن آن وجود ندارد و نمی‌توان آن را باز و بسته کرد. همانطور که از اسم آن نیز پیداست کاملا ثابت هستند.

پرده نمایش فریم ثابت در مدارس و کلاس‌های آموزشی کاربرد دارد.

 

بیشتر بخوانید: دوربین‌های هوشمند سالن کنفرانس

نکته!

با توجه به توضیحات بیان شده، تفاوت اصلی انواع پرده‌های نمایش دستی، برقی و… در نحوه کنترل کردن و باز و بسته شدن آن ها می‌باشد.

پرده نمایش دیواری، دستی، سقفی و… با استفاده از نیروی دست شما باز و بسته می‌شود ولی پرده نمایش برقی با کمک جریان برق و بوسیله یک ریموت باز و بسته و تنظیم می‌شود.

 

 

کاربردهای پرده نمایش

پرده نمایش ویدئو پروژکتور

بطور معمول می‌توان گفت در هر مکانی که ویدئو پروژکتور مورد استفاده قرار بگیرد، پرده نمایش مخصوص آن نیز استفاده می‌شود. در واقع وجود این دو دستگاه بدون یکدیگر در هیج مکانی امکان پذیر نمی‌باشد.

اما عمده مکان‌هایی که پرده نمایش در آنها کاربرد دارد شامل:

 

معرفی چند برند معتبر پرده نمایش

پرده نمایش اسکوپ

جنس بکار رفته در تولید این پرده نمایش یکسان است.

بیشتر پرده‌های نمایشی که در بازار ایران وجود دارد از برند اسکوپ است که در ایران بسیار شناخته شده می‌باشد.

 

پرده نمایش سلکسون

برند سلکسون از برندهای معتبر تولید کننده پرده نمایش ویدئو پروژکتور است.

شما می‌توانید با استفاده از محصولات این برند تصاویر مورد نیاز خود را در مکان‌های آمورشی و… به نمایش درآورید.

 

پرده نمایش گرند ویو

یکی از با کیفیت‌ترین پرده‌های نمایشی موجود در بازار پرده نمایش شرکت گرند ویو است.

پرده‌های تولیدی این برند از قیمت بالایی برخوردار است.

این شرکت از پیشرفته‌ترین و با سابقه‌ترین شرکت‌های تولید کننده این محصولات در جهان شناخته شده است.

 

پرده نمایش الیت اسکرین

یکی دیگر از برندهای معتبر تولید کننده پرده نمایش با کیفیت، برند الیت اسکرین است که پرده‌های نمایشی آن دارای تراکم بافت بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه است.

بدلیل نانو بودن متریال بکار رفته در این محصولات، قابل شستشو و ضد چین و چروک هستند.

 

برندهای معتبری در ایران و کشورهای دیگر به تولید پرده نمایش ویدئو پروژکتور پرداخته‌اند که بسیاری از آنها معتبر و معروف هستند.

ما در این بخش تنها چند برند معروف در این حوزه را برای شما شرح دادیم، شما برای خرید پرده نمایش مناسب نیاز خود حتما برندهای دیگر موجود در بازار را بررسی و با یکدیگر مقایسه نمایید تا در نهایت بتوانید بهترین پرده نمایش مناسب دستگاه خود را انتخاب نمایید.

 

نکته مهم!

در هنگام خرید حتما نسبت اندازه پرده نمایش به ویدئو پروژکتور را رعایت کنید!

این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر نسبت هر دو یکی نباشد، یا تصویر ویدئو پروژکتور کامل بر روی پرده نمایش نمی‌نشیند و یا قسمتی از پرده بدون استفاده باقی می‌ماند.

 

انواع سایزهای پرده نمایش

پرده‌های نمایش برقی با ابعاد و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که باید با توجه به نیاز حود مناسب‌ترین پرده نمایش را انتخاب کرد.

انواع ابعاد پرده نمایش شامل:

  • پرده نمایش HDTV با نسبت ۱۶:۹
  • پرده نمایش عریض با نسبت ۱۶:۱۰
  • پرده نمایش سینمایی با نسبت ۲.۳۵:۱
  • پرده نمایش با نسبت ۴:۳
  • پرده نمایش مربعی با نسبت ۱:۱

 

 

در این بخش از وب سایت شرکت تجهیز نمای سیما تمامی جزئیات پرده نمایش را مورد بررسی قرار داده و هر کدام را به تفکیک برای شما عزیزان شرح دادیم. اکنون شما با پرده نمایش، انواع و کاربردهای آن آشناییت دارید و می‌توانید محصول مورد نیاز خود را بررسی و انتخاب نمایید.

تماس باما

تیم مشاوره شرکت تجهیز نمای سیما همواره در خدمت شما هموطنان عزیز می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما از طریق راه‌های ارتباطی قرار داده شده سوالات، نظرات و انتقادات خود را با  مشاوران و کارشناسان ما در میان بگذارید.

با خدمات شرکت تجهیز نمای سیما آشنا شوید

مقالات مرتبط

بلک باکس (Black Box) چیست؟ بلک باکس در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش

بلک باکس (Black Box) چیست؟

بلک باکس (Black Box) در تجهیزات سالن کنفرانس و نمایش   در دنیای امروزه، سالن کنفرانس و سالن همایش با توجه به پیشرفت فناوری و نیازهای روزافزون کاربران،…