راهنمای خرید ویدئو پروژکتور و دیتا پروژکتور
adminam

راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور

تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
5/5 - (4 امتیاز)
204 بازدید

پیش از بررسی نکات خرید ویدئو پروژکتور لازم است کمی با ویدئو پروژکتور آشنا شوید و بدانید دلیل اهمیت آن در چیست.

 

ویدئو پروژکتور یا به عبارتی نورافکن وسیله‌ای است که با دریافت اطلاعات تصویری از منابعی مانند کامپیوتر، دوربین فیلم‌برداری و… آن‌ها را به صورت گسترده و با کیفیت عالی بر روی پرده نمایش می‌دهد در واقع می‌توان گفت وسیله‌ای برای بزرگنمایی تصاویر به هم چسبیده است.

 

با پیشرفت تکنولوژی انواعی از ویدئو پروژکتورها ساخته و در بازار به عرضه می‌رسند که هر کدام ساختار و ویژگی‌های منحصر به فرد مخصوص به خود را دارند که با توجه به نیاز کاربر برای مصارف متعددی مانند نمایش فیلم، بازی‌های سرگرمی، پاورپوئیت و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

از جمله کاربردهای ویدئو پروژکتور، استفاده در سالن کنفرانس، سالن همایش، سینما، جلسات اداری، کلاس‌های آموزشی، بازی و سرگرمی، سینمای خانگی و… می‌باشد که در هر مکان نوع خاصی از انواع ویدئو پروژکتور به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توانید مطالب خود را به صورت خاص در جلسات ارائه دهید.

 

بطور کلی ویدئو پروژکتورها در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • ویدئو پروژکتور جیبی
  • ویدئو پروژکتور خانگی
  • ویدئو پروژکتور چند رسانه‌ای

ویدئو پروژکتور

 

اگر مشتاق کسب اطلاعات بیشتر هستید و یا می‌خواهید با انواع و کاربردهای متفاوت ویدئو پروژکتور آشنا شوید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ شرکت تجهیز نمای سیما مقاله ویدئو پروژکتور چیست و انواع آن کدامند را مطالعه نمایید.

اما پس از آشنایی با ویدئو پروژکتور و اهمیت استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف، اکنون به سراغ بررسی نکاتی در مورد خرید ویدئو پروژکتور خواهیم رفت.

 

برای خرید ویدئو پروژکتور متناسب با نیاز خود باید اطلاعات محدودی در رابطه با ساختار و عملکرد هر یک از انواع این دستگاه‌ها داشته باشید تا بتوانید با مقایسه آنها بهترین ویدئو پروژکتور را انتخاب نمایید. اما با توجه به انواع گوناگون این دستگاه بسیاری در هنگام خرید ویدئو پروژکتور دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند چه نوع دستگاهی مناسب نیاز آنها است.

در ادامه همراه ما باشید تا با نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور آشنا شوید و در پایان دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

 

فهرست مطالب

  • بررسی نیاز
  • تعیین بودجه
  • رزولوشن مناسب
  • شدت روشنایی
  • کنتراست رنگ‌ها
  • منبع تامین کننده نور
  • میزان صدا و حد مناسب آن
  • درگاه اتصال دستگاه
  • قابلیت زوم و بزرگنمایی
  • بهترین برند‌ها برای خرید ویدئو پروژکتور
  • خرید پرده نمایش ویدئو پروژکتور

 

بررسی نیاز

بررسی نیاز

قبل از اقدام به خرید هر محصولی باید نیاز خود به آن محصول را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و مشخص نمایید که هدف از خرید آن چیست؟ برای چه کاری به آن نیاز دارید؟ و سپس انواع آن را مورد بررسی قرار دهید و دریابید که چه نوع آن پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

در هنگام خرید ویدئو پروژکتور اگر می‌خواهید خریدی مطمئن داشته باشید باید حتما نیاز خود را شناخته و انواع ویدئو پروژکتور را تجزیه و تحلیل نمایید تا دستگاه مورد نیاز خود را بهتر انتخاب نمایید.

 

تعیین بودجه برای خرید ویدئو پروژکتور

میزان بودجه برای خرید ویدئو پروژکتور

گام بعدی تعیین بودجه است. یعنی شما باید مشخص نمایید که برای خرید ویدئو پروژکتور تا چه اندازه می‌توانید هزینه کنید.

همانطور که گفته شد ویدئو پروژکتورها دارای انواع و کاربردهای متفاوتی هستند که هر کدام دارای رنج قیمتی متغییری هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید محصولی باکیفیت با طول عمر بالا تهیه کنید باید هزینه بیشتری را صرف خرید ویدئو پروژکتور نمایید.

 

بیشتر بخوانید: با سیستم میکسر تصویر آشنا شوید!

رزولوشن ویدئو پروژکتور

مهم‌ترین نکته‌ای در خرید ویدئو پروژکتور باید به آن دقت نمایید، رزولوشن یا همان وضوح تصاویر است. رزولوشن توصیف کننده تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده یک تصویر است. هرچه تراکم پیکسلی بیشتر باشد، تصویر با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود.

به لطف پیشرفت تکنولوژی همه ما طالب تماشای تصاویر و محتواهایی با وضوح بالا هستیم و برای آن هزینه‌های بسیاری را پرداخت می‌نماییم.

رزولوشن مورد نیاز برای خرید ویدئو پروژکتور تجاری، XGA می‌باشد که در اداره‌ها و سازمان‌ها جهت نمایش تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزولوشن مناسب برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی، HD یا FULL HD است که در منازل برای تماشای فیلم و تصاویر به کار برده می‌شود.

 

انواع رزولوشن و کاربرد آنها در ویدئو پروژکتورها

  • وضوح SVGA : کیفیت تصاویر در این مدل‌ها کمی پایین است.
  • وضوح XGA : مناسب برای استفاده‌ی تجاری در کسب‌وکارها
  • وضوح WXGA : مناسب برای استفاده‌ی تجاری و ارائه‌ی محتوای چند رسانه‌ای
  • وضوح HD ready : مناسب برای سینمای خانگی
  • وضوح Full HD : مناسب برای سینمای خانگی و استفاده‌ی تجاری
  • وضوح WUXGA : مناسب برای کسب وکارهای پیشرفته
  • وضوح ۴K : مناسب برای سینمای خانگی پیشرفته

 

شدت روشنایی ویدئو پروژکتور

روشنایی یا شدت نور یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های انتخاب ویدئو پروزکتور مناسب است که با واحد انسی لومن اندازه گیری می‌شود که نمایش دهنده‌ی میزان نوری است که پروژکتور می‌تواند بر روی سطحی خاص پخش نماید.

شدت روشنایی دستگاه بسته به شرایط محیط تنظیم می‌شود، در حالت کلی هرچه نور محیط بیشتر باشد، تنظیمات نور پروژکتور در حالت روشن‌تری قرار می‌گیرد.

ار دیگر موارد تنظیم کننده شدت نور ویدئو پروژکتور، فاصله دستگاه از پرده نمایش است. زیرا هرچه فاصله بیشتر باشد، روشنایی در حین رسیدن به پرده کمتر می‌شود، بنابراین در این حالت باید ویدئو پروژکتور را در حالت روشنایی بالا قرار داد.

اما لازم است در هنگام خرید ابتدا مشخص نمایید که ویدئو پروژکتور را برای چه‌کاری خریداری می‌نمایید. زیرا شدت روشنایی ویدئو پروژکتورها در موقعیت‌های مختلف متفاوت است.

 

  • شدت روشنایی ۲۵۰۰ انسی لومن مناسب برای سینمای خانگی
  • شدت روشنایی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ انسی لومن برای اتاق جلسات و کلاس‌های آموزشی
  • شدت روشنایی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ انسی لومن برای سالن‌های متوسط
  • شدت روشنایی ۵۰۰۰ به بالا برای فضاهای باز و آمفی تئاتر

 

کنتراست رنگ‌ها ویدئو پروژکتور

کنتراست به معنای اختلاف بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش هر تصویر می‌باشد. هرچه کنتراست یک پروژکتور بیشتر باشد، تصویر واضح‌تر و طبیعی‌تر خواهد بود.

نسبت کنتراست ۱۰۰:۱ نمایش دهنده روشن‌ترین نقطه، هزار برابر روشن‌تر از تاریک‌ترین نقطه است.

تعیین میزان بالا بودن کنتراست به کاربری و روشنایی محیط بستگی دارد. اگر مقصود از خرید ویدئو پروژکتور استفاده تجاری است پس باید ابتدا شدت نور و یا روشنایی ویدئو پروژکتور و سپس کنتراست آن مورد بررسی قرار گیرد. اما اگر قصد دارید ویدئو پروژکتور را در منازل و برای سینمای خانگی استفاده نمایید باید برعکس عمل کنید یعنی ابتدا کنتراست و سپس شدت روشنایی را بررسی کنید.

ویدئو پروژکتوری که از کنتراست خوبی برخوردار باشد، جزئیات سایه را به وضوح نمایش می‌دهد.

 

منبع تامین کننده نور ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها نور مورد نیاز خود را از لیزر، لامپ و ال ای دی (LED) تامین می‌نمایند.

لامپ از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر منابع تامین کننده نور برخوردار است اما عمر محدودی دارد و پس از سپری شدن عمر آن باید آن را تعویض نمود.

اما ویدئو پروژکتورهایی که دارای منبع نوری لیزری هستند عمر نامحدودی دارند و با استفاده ار آن دیگر دغدغه تعویض لامپ نخواهید داشت و به عبارتی دیگر، هزینه‌های تعمیر لامپ را صرف خرید محصولی بهتر می‌کنید.

این نوع ویدئو پروژکتورها از کیفیت تصاویر بالا و شدت روشنایی بالایی برخوردار هستند و می‌توان به صورت شبانه روزی از آن‌ها استفاده نمود.

ویدئو پروژکتورهای لیزری از قیمت بالایی برخوردار هستند و به همین سبب افراد کمی به سراغ خرید آن می‌روند.

 

میزان صدا و حد مناسب آن در ویدئو پروژکتورها

این موضوع بسته به کاربرد دستگاه می‌تواند نقش مهم و یا بی اهمیتی در خرید ویدئو پروژکتور داشته باشد. توصیه ما این است که برای خرید ویدئو پزوژکتور خانگی باید دستگاهی را انتخاب نمایید که نویز تولیدی آن بیش از ۳۰ DB نباشد زیرا در زمان تماشای فیلم بسیار آزار دهنده خواهد بود.

هرچه پروژکتور بزرگ‌تر باشد فن‌های آن صدای کمتری را تولید خواهند کرد.

همچنین میزان روشنایی دستگاه نیز بر صدای نویز آن تاثیر می‌گذارد، هرچه پروژکتور روشن‌تر باشد لامپ آن به خنکی بیشتری نیاز دارد و در نتیجه صدای فن آن هم بالاتر می‌رود.

 

درگاه اتصال دستگاه ویدئو پروژکتور

در هنگام خرید ویدئو پروژکتور توجه داشته باشید که اگر دستگاه انتخابی شما دارای درگاه VGA، ورودی DVI، ورودی HDMI، پورت USB، ورودی صوتی، کارت حافظه و پورت‌های قدیمی سه رنگ باشد، می‌توانید بدون کوچک‌ترین محدودیتی آن را به انواع و اقسام دستگاه‌های صوتی و تصویری متصل نمایید.

 

قابلیت زوم و بزرگنمایی ویدئو پروژکتور

اگر دستگاه خریداری شده قابلیت بزرگنمایی خوبی داشته باشد تصاویر بسیار واضح‌تر به نمایش در می‌آیند. با دارا بودن این قابلیت دیگر نیاز به جابجایی محل قرارگیری دستگاه ندارید و به راحتی می‌توانید تصاویر را بزرگ و کوچک نمایید.

 

بهترین برند‌ها برای خرید ویدئو پروژکتور

در کنار توجه به همه نکات گفته شده، در هنگام خرید ویدئو پروژکتور باید برترین برندهای تولید کننده ویدئو پروژکتور در جهان را بشناسید تا بتوانید با اطمینان خاطر محصولی با کیفیت و با اصالت را تهیه نمایید.

 

برترین برندهای تولید کننده ویدئو پروژکتور در جهان

  • اپسون
  • پاناسونیک
  • پینکو
  • شیائومی
  • سونی
  • اپتما

 

خرید پرده نمایش ویدئو پروژکتور

پرده نمایش ویدئو پروژکتور

پرده نمایش ویدئو پروژکتور از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی است که در خرید ویدئو پروژکتور باید به آن دقت کافی داشته باشید. استفاده از یک پرده نمایش خوب بر کیفیت تصاویر بسیار تاثیر می‌گذارد.

شما می‌توانید از یک دیوار سفید به عنوان پرده نمایش پروژکتور استفاده نمایید اما انتظار تماشای تصویر با کیفیت را نباید داشته باشید. با خرید پرده نمایش مخصوص ویدئو پروژکتور تصویری با کیفیت، روشن‌تر و بهتری را تماشا خواهید کرد.

هر نوع پرده نمایشی بر اساس ضریب بهره یا میزان کارآمدی بازتاب نور درجه بندی می‌شود. هرچه بهره بیشتر باشد، تصویر روی صفحه نمایش روشن‌تر خواهد بود.

صفحه نمایش سفید باعث افزایش روشنایی می‌شود که برای استفاده تجاری گزینه‌ بسیار مناسبی هستند.

 

انواع پرده نمایش ویدئو پروژکتور

  • پرده نمایش موتوری
  • پرده نمایش ثابت
  • پرده نمایش کشویی
  • پرده نمایش قابل حمل و سه پایه‌دار

 

جمع بندی

ویدئو پروژکتور از جمله لوازم ضروری برای طراحی سالن همایش و کنفرانس، برگزاری سمینارها، جلسات اداری و… است که با توجه به تنوع بسیار محصول، انتخاب ویدئو پروژکتور مورد نیاز از بین موارد موجود سخت و کمی گیج کننده است و لازم است قبل از خرید در مورد بخش‌های مختلف آن آگاهی کامل کسب نماییم.

رزولوشن، شدت روشنایی، کنتراست، منبع تامین کننده نور، اتصال دستگاه و… از جمله مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکات خرید ویدئو پروژکتور می‌باشند که هر کدام در جایگاه خود حائز اهمیت هستند.

ما در این مقاله تمام سعی‌مان بر آن بوده است تا با ذکر تمامی نکات لازم شما را در خرید ویدئو پروژکتور مورد نیاز خود راهنمایی نماییم.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد.

تماس باما

تیم مشاوره شرکت تجهیز نمای سیما همواره در خدمت شما هموطنان عزیز می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما از طریق راه‌های ارتباطی قرار داده شده سوالات، نظرات و انتقادات خود را با  مشاوران و کارشناسان ما در میان بگذارید.

با خدمات شرکت تجهیز نمای سیما آشنا شوید

مقالات مرتبط

AdobeStock_279797029

بلندگو لاین اری (Line Array) چیست؟

در دهه‌های اخیر، با پیشرفت فناوری صوتی و نیاز روزافزون به ارتقاء کیفیت تجهیزات سالن‌های کنفرانس و سینما، بلندگو لاین اری به عنوان یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته در…

سیستم میکسر صدا

با سیستم میکسر صدا آشنا شوید!

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، ارتباطات تجاری و تخصصی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و سالن کنفرانس به یکی از اجزای حیاتی به عنوان محلی برای برگزاری…